Apple har bedst corporate reputation

Artikler på Appleinfo kan være baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen kan være betalt. Er der links i artiklen, er de derfor af kommerciel karakter

Apple har inden for de sidste par år toppet stort set alle lister der kan toppes, i hvert fald når det kommer til salg, indtjening og omtale. De er verdens største firma målt i børsværdi, og nu har de fået en ny førsteplads. Nemlig som det selskab i verden med den bedste corporate reputation.

Sidste år blev listen ellers toppet af Google, mens Apple måtte tage til takke med en beskeden femteplads. I år er det altså Apple der topper, mens Google må se sig henvist til til andenpladsen foran blandt andre Coca-Cola og Amazon.com

Det er markedsførings analysebureauet Harris Interactive, der står bag analysen, der altså placerer Apple øverst på listen. Og det kommer vel og mærke oven på mange historier om underbetalte og undertrykte arbejdere på der kinesiske fabrikker, hvor deres produkter fremstilles. Måske netop derfor, er det nok nok heller ikke en liste Apple er kede af at toppe.

Robert Fronk fra Harris Interactive begrunder blandt andet valget med at firmaer som netop Apple har formået at være innovative på flere forskellige markeder, hvilket har givet dem nogle store fordele. Samtidig med at der er innovation i deres ledelse af hele firmaet. Der er seks kategorier der ligger tilbaggrund for placeringen. Apple toppede i kategorierne økonomisk resultat, produkter og service, vision og lederskab og endelig arbejdsmiljø (hvilket givetvis er i USA).

De blev overgået af Whole Foods i social ansvarlighed, mens Amazon toppede over emotionel appel, men de fire kategorier var rigeligt til at indetage førstepladsen på listen.

Skriv en kommentar til indlæget

*